IRL Insta filter

11888031_10156006802345725_3313043250057661867_nNoe av det jeg har undret meg mest over som menneske på denne jordkloden er fasader. Jeg har fra jeg var liten sett på mennesker og lurt på hvorfor de ikke sier hva de egentlig mener? Hvorfor forteller du det ikke som det egentlig er? Hvorfor sier du ikke hva du egentlig føler og tenker? Hvorfor gjør du ikke det du egenlig har lyst til? Hvorfor tør du ikke vise sitt sanne jeg? Jeg har aldri forstått behovet for å ha et ytre som ikke stemmer overens med hvem du er på innsiden. Helt til jeg forsto at det er lettere for alle om man klarer å smelte inn i mengden. Jeg har aldri hatt den egenskpen…

Unicorn-Clipart_7

Vi har mistet fokus på hva som er viktig, vi legger all fokus på å ha den riktige utdannelsen, jobben, man skal være slank, blond, passe sunkissed, ha de fineste klærne, det flotteste hjemmet, det nyeste innen teknologi, den fineste bilen, barna våre skal ha dyre fritidsaktiviteter og vi skal ha en fullspekket sosial timeplan i et desperat forsøk på å smelte inn i mengden. Vi stapper i oss smertestillende, angstdempende, enrgidrikker og Gud vet hva for å klare å henge med.

«Perfection is a disease of a nation»

HVORFOR gjør vi egentlig det? Og om du hadde blitt strippet for klærne, huset, pengene, jobben og tittlene dine. Hvem hadde du vært da?

Jeg er både make up artist og selfie addict (ja jeg er den første til å innrømme det..) og jeg har flere ganger tenkt at et ferdig sparklet ansikt med et instagram filter oppå det igjen viser en… ikke falsk nødvendigvis, men det viser 0,1 % av hvem jeg er. At jeg har ligget i fosterstilling og grått en time tidligere vises liksom ikke helt på sosiale medier.. Ikke at vi trenger å dele abolutt alt men det er med på å gi et feil bilde av virkeligheten og menneskers liv. Vi kommer nærmere hverandre takket være sosiale medier men det skaper også en avstand hvor vi kanskje tror at andres liv er så mye bedre enn ens eget. Og det er skummelt! Spesielt for barn og ungdommer i disse dager som vokser opp med facebook, insta og snap!

CJh6HvNUMAASgmW

Hvorfor tror du at for å bli likt, elsket og akseptert må du passe inn i en viss mal som samfunnet har skapt.

Guess what, VI er samfunnet og kan lett redefinere hva som er tillatt og akseptert. Alle disse uskrevne reglene på hvordan vi skal se ut, være, tenke og oppføre oss skaper mer avstand i lengden enn det gjør oss godt. Hva er vel vakrere enn når noen åpner seg for deg? Hva er vel vakrere enn et menneske som kompromissløst tør å vise verden hvem de er? Stå trygt i seg sev.

Vi trenger hverandre. Sammen kan vi klare så mye mer enn om vi står alene inni en polert og tilgjort fasade. Du trenger ikke gjøre noe eller være noen andre enn deg selv for å bli elsket, likt og akseptert. Vit det. Det er først når vi er autentisk, ærlig og ekte at vi kan møtes i kjærlighet og de riktige menneske som virkelig fortjener en plass i livet ditt kommer til deg.

I kjærlighet,

Vanesa

Ps: hør på teksten ❤ https://www.youtube.com/watch?v=GXoZLPSw8U8

Legg igjen en kommentar

