Panikkangst

 I dag har jeg lyst å skrive om…. trommevirvel… min panikkangst! Er bloggen terapi for meg lurte du? Ja det er det i aller høyeste grad! 🙂 Det finnes nok rosablogger der ute! No pun intended..

Jeg hadde mitt første (og kanskje eneste ordentlige) panikkangst anfall som 19 åring. Jeg visste ikke hva som skjedde så jeg hyperventilerte og ble tatt på legevakten. Der fikk jeg en svart pille som gjorde at jeg sekundet senere lo… Aner ikke hva det var slags pille men creepy var det iallefall. Etter den perioden har jeg hatt mange år hvor jeg har vært ganske fryktløs. Eller jeg har vel egentlig alltid følt meg litt fryktløs og det er vel nettopp det som har gjort at jeg har havnet i situasjoner som har skapt denne angsten jeg kan føle så jæææævli på nå for tiden. Excuse my french.

 Angsten er for meg både usaklig og plagsom til tider men om jeg må gå inn i meg selv for å finne ut hvor den kommer fra så har jeg mange svar. Traumer fra voldelige forhold, stress, for mange jobber, for liten tid, for åpen på den måten at jeg tar inn alt for mye av andres energier (crystal,indigo ting..) , og det siste (som ble toppen av isberget) var rundt jul i fjor da kroppen min plutsellig sa stopp og jeg ble liggende i to mnd. Det er en skummel følelse å ha en kropp som ikke fungerer som den skal så det har gjort at jeg nå (etter ti år) kjenner på denne panikk angsten igjen. Noen dager er den helt lammende. Så lammende at jeg ikke klarer forlate huset og må bestille take away til middag for en tur på butikken er for mye for langt. Angsten tror jeg, er grunnen til at jeg konstant er veldig svimmel, jeg ser dårligere i perioder med mye stress (uklart syn har jeg hørt er vanlig når angsten står på som værst) og jeg takler ikke bråk. Les tv, radio, kafeer. Det har gjort at jeg er redd når jeg er ute for at kroppen plutselig skal si STOPP som den gjør av og til, jeg holder meg unna bråkete steder som kafeer og store folkemasser, jeg er brått livredd for å fly og jeg kan ikke trene som jeg gjorde før da en vond kropp pluss sinnsyk hjertebank er en jævlig dårlig kombo på Elixia. Dessverre. Det var fint med sprett rompe så lenge det varte!

 Jeg har ikke snakket så mye om denne panikk angsten med mine nærmeste da jeg ikke helt har skjønt hva det har vært, og hvorfor jeg er så rar for tiden. Men har vel nå skjønt at det faktisk er panikk jeg har når jeg er svimmel og nesten besvimer, når hele kroppen prikker, når synet flimrer, musklene stivner, når jeg får hetetokter og når jeg ikke helt får puste.. Jeg tror mange av oss styres av angst, ofte er det vanskelig å sette fingeren på hva det er som gjør at vi gjør som vi gjør i visse situasjoner men ofte er det en form for angst som spiller inn. Det er så mye skam forbundet med angst at mange helst holder det for seg selv, men det synes ikke jeg vi skal gjøre lengre! Jeg skulle selv ønske det var mer åpenhet rundt dette tema. Spesielt nå som jeg selv er i en situasjon hvor jeg føler angst i tide og utide, og lurer på hva i all verden det er som skjer. Jeg vet jeg ikke er alene om å føle dette så om noen vil dele sine erfaringer setter jeg veldig pris på det! Jeg har lyst å avslutte dette innlegget med å si at det ikke er noe unaturlig med å ha et bredt følelsesregister. Det er nettopp det som er å være menneske. Vær stolt av alt du er. 

Nå skal jeg legge meg på gulvet blant mine krystaller og stearinlys og gjøre litt yoga. Det er nemlig en lifesaver disse dager!

I kjærlighet,

Vanesa

5 kommentarer om “Panikkangst

  1. Du er modig som deler ærlig fra ditt liv! Vi trenger det! Angst/panikkangst er noe av det verste en kan oppleve. Vet du kommer deg gjennom det, på din måte 🙂 Hvis du ikke har prøvd det før, vil jeg gjerne anbefale EFT/TFT. Jeg har sett det virke! 😉 Klem!

    Likt av 1 person

Legg igjen en kommentar

