Expecting?

 

preggo or gas? 😳

God morgen! Dagen i dag startet som de fleste andre morgnener. Magen står rett ut og er hard som en stein, gravid i 7 mnd typ størrelse og smerter. Om du har en irritabel tarm (IBS) vet du hva jeg mener. Jeg har vært glutenfri og 97% veganer (har spist litt ost og et par kyllingbiter) i et år og har lenge lurt på når det skulle begynne å «pay off». «Når skal kroppen min begynne å sette pris for alt jeg gjør for den!!!!?» klagde jeg til bestevenninnen min i går kveld. Jeg har skjønt at når man begynner å rense ut gifter fra kroppen i form av det man putter i seg og kroppen blir renere og får muligheten til å renses på en måte den kanskje ikke har fått lov til siden… ja i 29 år i mitt tilfelle så tar det tid for den å finne tilbake til seg selv. Det er dessverre ingen mirakelkur som fixer ting på en uke eller hva det måtte være. Men jeg har likevel stusset over hva det er kroppen er så misfornøyd med. Les* vondt i alle indre organer, ledd,ben og muskelsmerter, veldig dårlig blodsirkulasjon, uren hud etc.  Det har gått så langt at tarmen min lekker og giftstoffer lekker ut i blodet, muskler, ledd etc som igjen påvirker energinivået, humøret, man får gjerne angst (hello!) og mange blir deprimert. Kroppen blir rett og slett forgiftet! Usj! Hvorfor har ingen fortalt meg dette tidligere?

I sann jordengel stil dumper det selvfølgelig inn en melding fra en venninne i går om forsknings papirer fra sykehuset i Bergen hvor de forklarer ALLE mine symptomer og grunnene til det. Jeg ender opp med å lese litt om IBS og hvordan denne lav FODMaP dietten har hjulpet tusenvis av mennesker tilbake til livet ved å eliminere diverse mat. Mat som ikke brytes ned og absorberes av tynntarmen og som trekker til seg væske og forårsaker gjæring i tykktarmen, noe som er VELDIG uheldig. Jeg vet også at de fleste med kronisk utmattelse, fibromyalgi, leddsykdommer og andre livsstil sykdommer veldig ofte har IBS. Hvorfor ikke dette blir utredet med en gang man ser tegn på utmattelse vet ikke jeg. Mat kan være medisin, men man kan også spise seg syk på feil mat så hvorfor ikke dette har større fokus hos fastleger er et under. Hva enker dere om ernæring. Del gjerne deres erfaring så finner vi ut av dette sammen! Nå skal jeg gå til nærmeste bokhandler og finne en bok som kan lære meg mer om denne FODMaP  dietten (HATER det ordet)

Tok et «før» bilde av hvordan magen min ser ut i dag og de fleste andre dager. Ja jeg har på meg en av mine mange somaliske nattkjoler, long story.. 😂 Jeg  skal dokumentere prosessen her så vi sammen kan lære oss mer om god tarmhelse. Hvem hadde trodd at dette skulle bli min nye interesse. Hahaha! Jaja.

Ha en fin dag mine kjære!

Hilsen en stk oppblåst,

Vanesa 😉

 

8 kommentarer om “Expecting?

  1. I love your complete openness. I suffered from chronic constipation for years, and diet, the use of essential oils (especially coconut) and detox’s tea’s have got my body back on track. Also a good workout regiment 4 or 5 times a week has been essential. Rome wasn’t built in a day, keep working at it! 😉

    Likt av 1 person

    1. Thank you! I believe in transparacy! Coconut oil in foods? I use that as well, maybe that will help my poor belly 🙂 looking forward to having more energy so i can start working out again! ☺️👏🏽

      Lik

      1. Coconut and lemonwater is awsome! Cleanses your organs! I also read that celety juice would heal leaky gut. Been drinnking that every morning for a couple of days and as you can see my belly is not having it 😂 lol.

        Likt av 1 person

Legg igjen en kommentar

