«Tenk positivt! Love is all there is.» Bullshit.

  Jeg oppdaget Louise Hay for ti år siden og brukte flere år på å forgude både henne og hennes bøker. Jeg var nyfrelst. Og av god grunn for jeg hadde sett hvordan en endring i tankemåten hadde gjort meg (tilsynelatende) helt frisk. Jeg gikk med boka Heal your life i veska og tvang den på alle jeg møtte som en nyfrelst jehovas vitner. Jeg måtte jo dele denne fantastiske oppdagelsen! Min spirituelle awakening hadde sin peak i årene som kom og jeg brukte facebook til å spamme mine venner med inspirende quotes som sa «if you change the way you think, the things you look at change» og «eventually you will come to understand that love heals everything and love is all there is» osv. Du skjønner tegninga. Jeg har gått på utallige kurs, skoler, lest selvhjelpsbøker og brukt helt sinnsyke summer på alternative behandlinger og helsekostprodukter. Litt fordi mye skolemedisin er laget for å tjene penger og bare behandler symptomer og ikke årsaken, og litt fordi det ikke har vært noe hjelp å få hos fastleger så jeg har måtte være min egen lege/forsker/prøvekanin. Jeg har hatt mye motstand mot leger, medisiner, psykologer og alle med en såkalt vanlig skolemedisinsk utdannelse for jeg alltid har tenkt at det må da finnes en bedre og mer naturlig og organisk løsning.

Jeg ble frisk fra PTSD etter å ha vært i et voldelig forhold med fysisk og psykisk vold pga min positive tankegang MEN når jeg nå etter ti år fikk et tilbakefall har jeg ydmykt måtte legge halen mellom bena og innrømme at alt dette spirituelle fjaset IKKE er en mirakelkur som hjelper på alt! Og dette er vondt å innse!

Jeg har brukt det siste året som sykemeldt på å forske opp, ned og i mente på hva i all verden det er som foregår, hvorfor skjer det som skjer og hvordan henger alt sammen. Og det er med bøyd hode jeg for første gang i mitt liv tror at skolemedisin, leger, medisiner, psykologer og alt dette «vanlige» er vel så viktig som en sunn spirituell helse og en positiv tankegang. Visst er det viktig å tenke positivt MEN om du krangler og er så sint på naboen at du får gallestein (ja det har hendt meg… sinne setter seg i galleblæra) så er det en velsignelse at det finnes en legevakt med mye kunnskap man kan ringe samtidig som man går inn i seg selv,tilgir og får fred på det spirituelle plan. Eller når man har stresset så mye at stresshormoner rett og slett tar over, løper løpsk og skaper en kraftig kjemisk reaksjon i kroppen som «ødelegger» muskler, blodsirkulasjonen, ledd, tarmen osv listen er lang. Så er det en velsignelse at det finnes leger, fysioterapeuter, medisiner og stress/traume terapi som kan forklare hva som skjer, hvorfor det skjer, og ikke minst hva man må gjøre for å «reparere» en sliten kropp, ELLER når man er så spirituelt åpen at man åpner opp og tar inn hele verden, tror man skal bli gal når man ikke vet hvordan man skal håndtere det og heller ingen i den spirituelle verden vet helt hvordan man håndterer det. Så er det fint å ha fått en psykolog man kan snakke med! Ja, også veldig greit å ha den angstpilla selvfølgelig når vekta av verden blir for tung å gå rundt å bære på. Jeg kan sitte hjemme på sofan og drukne i sorg, frykt og fortvilelse over flyktningskrisen som pågår nå f.eks. Fastlegen min hadde nok ledd høyt om jeg ringte å sa jeg er så «synsk» og tar inn absolutt alt som foregår i denne verden for tiden og blir helt ødelagt av det. Kan du fixe det??

Det finnes nemlig ikke BARE kjærlighet i denne verden. Så man skal være VELDIG forsiktig med å åpne opp å ta inn for mye. Lesson learned the hard way.

Jeg har i flere år kjørt coaching metoden med å TENKE meg frisk fra PTSD, og prøvd å TENKE mitt destruktive forhold med en idiot bra og TENKT at om jeg bare fokuserer på det positive,og ser bare kjærlighet så går det nok bra. Bullshit. Kunne ikke vært mer ute på jordet.

Men man lurer ikke kroppen. Kroppen vet og kroppen husker så man slipper dessverre ikke unna så lett. Jeg har innsett at man må inn i seg selv, grave opp grumset, rense det opp og ut FØR man kan fylle på med nye positive ting. Det nytter ikke å spraye airfreshner i et gammelt, råttent og skittent hus og tro at det skal hjelpe. Alt må tas fram, opp, kastes, skrubbes, vaskes og plasseres pent tilbake hvor det hører hjemme.

Min kusine hadde for noen år siden en stor ryggoperasjon som jeg som en selverklært spirituell zen guru var veldig skeptisk til og når jeg spurte hvorfor hun ville opereres og ikke fortsette med alle spirituelle triks i boka for å bli frisk (affirmasjoner, evt terapi, healere ,hei og hå) sa hun «men Vanesa, Gud har jo skapt legene. Jeg vil stole på de.» Det har jeg tenkt på ofte siden og nå skjønner jeg det. Og jeg er HELT enig. Gud har skapt leger, medisiner og psykologer og akademikere. Det bør ikke være den spirituelle verden mot den akademiske eller vice versa. Vi må samarbeide. Vi trenger hverandre.  Jeg ser det så tydelig nå som jeg igjen er syk. At kroppen, livet, og universet er en kompleks sak og det å tro at noe kan fixes av en positiv affirmasjon, en medisin, en operasjon, en healer eller en urt ALENE er veldig arrogant. Alt henger sammen, vi er alle jordengler og vi trenger alle aspekter av oss selv.

Jeg vil også snakke om hvordan den fysiske, psykiske, spirituelle og emosjonelle helsen henger sammen. På absolutt alle måter. I alle sammenheng. Men det får bli et eget blogginnlegg for nå ble dette veldig langt. Del gjerne dine tanker om emnet. Jeg er veldig nysjerring på hvordan dere tenker og hva deres erfaringer er.

Hilsen Vanesa som forsatt har Jesus ambisjoner men nå også har en nyfunnen kjærlighet for den akademiske verden

11 kommentarer om “«Tenk positivt! Love is all there is.» Bullshit.

  1. Hehe, godt innlegg! Må le, kjenner meg selv og andre jeg har gått kurs med osv veldig godt igjen. Balanse, ydmykhet og det å arrestere eget ego har jeg landet på som mine ledestjerner etter alle mine runder med mitt så langt.
    Mvh. Camilla

    Likt av 1 person

  2. I helgen så jeg en film som het «The Secret». ( ja,vet den er gammel men så den nå) har du sett den,og har du isåfall noen tanker om den?☺️

    Lik

    1. Ja så bra! Hva syntes du om den? Loven om tiltrekning er sann den men i the secret er det mye materialisk amerikansk pengemas! Litt sånn at bare du tenker det så kommer det penger flyvende fra himmelen typ. Det er jo det samme som denne positive tankegangen. Man kan definitivt tenke seg til ALT man ønsker seg MEN siden vi og livet er veldig komplex er det tusen andre ting som spiller inn. Om du ønsker deg kjærlighet mens du i underbevstheten tror du ikke fortjener det er det teknisk umulig for det å komme til deg. Samme gjelder penger. Dessuten må man opp og ut å oppsøke og jobbe litt for det man ønsker seg, sosialisere om man ønsker å møte nye mennesker, komme på jobbforslag og ideer på hvordan man kan sette de til liv om man ønsker en ny jobb. Så the secret er vel og bra, men de glemmer å fortelle helt konkret hvordan man kan bruke tiltrekningsloven 🙂 Anbefaler Louise Hay’s Heal your life film. Sett den 603927 ganger. Finnes på youtube ❤

      Lik

      1. Da skal jeg se den💕ja,det virket igrunn litt for enkelt ift alle forstyrrende tanker og følelser man ikke kan styre selv om viljen er der! Tenker vell at verden hadde sett litt annerledes ut viss det var så greit…mulig mine bein er planta for langt ned i jorda😳

        Lik

      2. loven om tiltrekning er jo fysikk i likhet med tyngdekraften etc så det er absolutt en helt realistisk lov men det er mange ting som spiller inn. Men sett en intensjon, kjenn på hva som kommer opp av motstand, frykt og lignende og jobb deg gjennom det. Og så kjører du på! Det er gøy å forske på faktisk, når jeg først hørte om det for ti år siden pleide jeg å begynne med små ting som å få grønt lys hver gang jeg skulle over veien. Eller å tenke på noen og så fikk jeg plutselig en tlf samtale fra vedkommende hehe 🙂

        Lik

Legg igjen en kommentar

