Selvbilde, selvfølelse, selvtillit og nærhet

God morgen!

I går når jeg satt hos psykolen min kom vi innpå emnet selvfølelse, jeg har alltid trodd at jeg har en VELDIG god selvfølelse, et godt selvbilde og god selvtillit men når hun begynte å grave i dypet kom vi fram til at det bare er når jeg er alene eller med min datter at jeg føler det sånn. Jeg ELSKER mitt eget selvkap (lol) men med en gang det kommer til andre mennesker inn i bildet blir jeg veldig usikker. Jeg ble helt paff når jeg satt der og disse tankene og følelsene kom opp for det er jo det som har holdt meg tilbake i så mange år. Dårlig selvfølelse? Det er mange år siden jeg virkelig slapp venner og menn helt innpå meg.
Det kan nok stamme fra jeg var liten og han jeg ønsket skulle like meg, elske meg og ville være sammen med meg, gang på gang viste at jeg faktisk ikke var verdt å bruke tid på.

Hvor teit er det at sånne små hendelser kan sette så dype spor. Jeg har faktisk ikke reflektert over dette før, men hun har nok helt rett. Jeg tenker ofte «hvorfor skulle de ville være sammen med meg?» eller «hvorfor skulle han som er så bra ville date meg?».

DET kan jo også forklare hvorfor jeg stort sett har datet menn som ikke har vært så bra. Jeg takker som regel nei til å møte ordentlige menn, og ja til å møte menn jeg innerst inne vet ikke vil lede til noe godt. Jeg har ikke turt eller ønsket å slippe noen inn på meg i frykt for å bli «avslørt» som et menneske som ikke er verdt å bruke tid på. If that makes sense? Dette synes jeg egentlig er litt for personlig og dessuten flaut å føle, tenke, innrømme og dele men det er vel nettopp derfor det er sunt å «put it out there..

Den voksne logiske delen av meg vet jo at det ikke stemmer, alle er jo verdt alt godt, men den lille jenta som satt i trappen og kikket ut av vinduet med klump i magen og venta på han som nesten aldri kom å henta meg har rett og slett fått lov til å styre livet mitt alt for lenge. Han visste vel ikke bedre stakar’n. Det gjorde ikke jeg heller. Men nå vet jeg bedre.
Jeg er faktisk verdt å bruke tid på, bruke tid med, date, like og elske.

#notetoself

Legg igjen en kommentar

