Når kjærlighet har blitt et spill

img_2430

Min første kjæreste het Christer, gikk i syvende, luktet himmelsk, hadde brune øyne og et tynt gullkjede rundt halsen som ble framhevet av hans litt gyldne hud. Måten vi ble kjærester på var at jeg skrev en lapp og ba venninna mi gå bort med den. Vil du bli kjæresten min sto det på den lappen. Det ville han.

Det var enkelt da. Ingen regler. Ingen spill. Bare følelser.

En eller annen plass mellom barne og ungdomskolen når vi sendte lapper med spørsmålet: «vil du være kjæresten min kryss ja eller nei» til i dag som vi swiper både opp, ned, høyre og venstre på smart telefonene våre har vi fullstendig mista fokus på hva kjærlighet faktisk er og hvorfor det er vårt aller viktigste behov. Utvalget i dag er så innmari stort og kanalene vi finner nye potensielle partnere er overalt, så hvorfor frivillig være med på ekstrem sporten det er å gå med hjertet på skuldra, og potensielt falle hodestups vel viten om den høye risken det er for å bli såra når en date  lett kan glemmes…eller iallefall erstattes av et par klikk på telefonen.

Jeg ble nettopp invitert på date av en mann som fortalte at han hadde kjæreste, men akkurat nå hadde de pause så da passet han på å pløye seg gjennom dating scenen. Det ble ingen date på oss, men det fikk meg til å tenke.

Hva er det vi har rota oss inn i? Verdsetter vi hverandre som vi burde eller har vi helt mista evnen? Og så var det dette spillet da. Hvor lenge må jeg vente med å svare på en sms, kan jeg ringe først eller må han få jakte siden menn genetisk er jaktere? Burde jeg ikke «like» alle bildene hans på insta og hvor mange bilder på insta må jeg «like» før han forstår at det betyr mer enn et dobbelklikk? Skal jeg droppe å åpne snappen for å virke hard to get en stund? Vil han finne meg mer interessant da? Jeg har lyst til å finne på noe men tør ikke invitere. Tenk om han synes jeg er innpåsliten eller for ivrig? Vi går rundt å er hemmelig forelska i flere mnd uten at vi tør innrømme det til verken oss selv eller hverandre. OM vi i det hele tatt har skjønt det selv at det faktisk er det vi føler. Ikke en selvfølge det, for etter å ha bygget den «jeg er for kul til å bli forelska» muren veldig høy blir sikten ut noe uklar nemlig..

Kjærlighet kan ikke handle om å være god på å spille et spill INGEN lengre kan reglene på. Kjærlighet er å kunne være seg selv og bli elsket for den man er. Om du går tilbake til den gangen du sto i skolegården med både hjertet og en lapp i hånden og reglene ikke eksisterte skjønner du hva jeg mener.

Vi må slutte å spille spill nå. Spill er alt for tjue seksten.

2 kommentarer om “Når kjærlighet har blitt et spill

Legg igjen en kommentar

